Obsah
Školní poradenské pracoviště
Školní poradenské pracoviště (dále jen ŠPP) poskytuje v souladu s vyhláškou č. 72/2005 Sb. o poskytování poradenských služeb, pedagogicko- psychologickou pomoc žákům, učitelům a rodičům. Tento tým tvoří výchovný poradce, metodik prevence, školní psycholog a logopedický asistent. Pracoviště poskytuje pomoc při zvládání a řešení výchovných, vztahových a výukových potížích.
Školní psycholog Mgr. Klára Hrušková klara.hruskova@poradnazl.cz
Výchovný poradce Mgr. Martina Kudláčková zs@zspohorelicezlin.cz
Metodik prevence Mgr. Lucie Hladilová hladilova@zspohorelicezlin.cz
Logopedický asistent Bc. Veronika Seitlová seitlova@zspohorelicezlin.cz
Oblasti působení:
- péče o žáky se speciálními vzdělávacími potřebami (žáci se zdravotním postižením a znevýhodněním – tzn. žáci dlouhodobě nemocní, se smyslovými vadami, vadami řeči, specifickými poruchami učení jako např. dyslexie a dysgrafie, žáci sociálně znevýhodnění, žáci mimořádně nadaní)
- poskytování poradenských a konzultačních služeb ze speciálně pedagogické a psychologické oblasti (poskytování poradenství žákům, zákonným zástupcům, pedagogům)
- práce v oblasti prevence školní neúspěšnosti (vyhledávání a včasné odhalování příčin výukových potíží a jejich náprava)
- práce v oblasti prevence sociálně – patologických jevů (práce s dětmi v nejrůznějších problematických oblastech dříve, než problémy nastanou – vzdělávací programy, práce s třídními kolektivy na podporu dobrých vztahů)
- osvětová činnost (metodická podpora vzdělávání pedagogů – besedy, přednášky; osvěta rodičů)
- řešení výchovných problémů (společné hledání řešení při výchovných problémech)
- kariérové poradenství (poradenství v oblasti volby povolání)
Školní psycholog
Psycholog své služby nabízí žákům, jejich zákonným zástupcům i pedagogům. Pomáhá řešit emoční a vztahové problémy (vztahy se spolužáky, učiteli i doma), problémy s učením i chováním. Vyhledává žáky s rizikem školního neúspěchu i žáky mimořádně nadané a podílí se na tvorbě podpůrných opatření pro takové žáky. Nabízí kariérové poradenství, spočívající v rozvoji sebepoznání, sebeprezentace a orientace na trhu práce. S žáky pracuje formou krizové intervence nebo poradenských konzultací, při nichž je důležitá i spolupráce s rodiči. Pedagogům poskytuje konzultace, příp. metodickou podporu. Koordinuje spolupráci školy a dalších školských zařízení, např. pedagogicko-psychologické poradny. Psycholog také vstupuje do tříd a pomáhá zlepšovat sociální klima a sociální dovednosti žáků (formou her rozvíjí vzájemnou spolupráci, schopnost řešení konfliktů apod.)
Obecně lze říct, že posláním školního psychologa je napomáhat tomu, aby všichni, kdo školu navštěvují, v ní byli spokojeni a cítili se v ní bezpečně.
Školní metodik prevence
Školní metodik prevence vykonává metodickou, koordinační a informační činnost. Vytváří, koordinuje a podílí se na realizaci Preventivního programu školy. Připravuje a vyhodnocuje dotazníky a ankety vztahující se k tématům primární prevence (kouření, šikana, drogy, …).
Své aktivity směřuje na prevenci záškoláctví, závislostí, kriminálního chování a dalších rizikových projevů.
Výchovný poradce
Hlavní rolí výchovného poradce v tomto procesu je koordinace činností souvisejících se vzděláváním žáků s potřebou podpůrných opatření (SVP). Koordinuje mezi vyučujícími různých předmětů tvorbu a konečnou podobu dokumentů (IVP).
Dohlíží na realizaci podpůrných opatření doporučených danému žákovi v praxi.
Koordinuje také spolupráci školy a školského poradenského zařízení nebo dalších institucí podílejících se na vzdělávání a výchově žáka.
Logopedický asistent
Logopedický asistent pracuje pod metodickým vedením logopeda, zpravidla ze speciálně pedagogického centra. Logopedický asistent má vždy pedagogické vzdělání pro svou činnost v oblasti logopedie.
Logopedický asistent provádí:
- přímou logopedickou intervenci u žáků se zjištěnou prostou vadou
výslovnosti - logopedem stanovené edukační, resp. reedukační postupy a cvičení
u svěřených žáků - vyhledává žáky s narušenou komunikační schopností
- u svěřených žáků činnosti zaměřené na podporu přirozeného rozvoje
řeči a prevenci
Logopedický asistent se zaměřuje zejména:
- na podporu přirozeného rozvoje komunikačních schopností a dovedností u dětí
v mladším školním věku
- na prevenci vzniku poruch řeči
- na prevenci vzniku čtenářských obtíží
- v rozsahu své působnosti poskytuje zákonným zástupcům žáků s příznaky rizikového vývoje řeči informace o dostupnosti logopedické péče